måndag 6 april 2009

En minibok om krokusar

I mitt DT-paket från MiMas fick jag lila mönsterpapper i lavendeltoner. Pappren kommer ifrån "Kaisercraft" -Blush Impress. Jag scrappar sällan i lila så detta blev en utmaning men bland mina foton i min fotolåda hittade jag de perfekta korten med foton på lila krokusar.
Utav dessa papper så scrappade jag ett minialbum med hjälp av en kortstomme i 6X6".

Jag valde att arbeta med lila och antikgrön cardstock till dekorationerna Den gröna swirlen skar jag ut med min Gazelle. Därefter sprayade jag med min Glimmer Mist gold över hela framsidan.

Rubriken har jag skurit ut med min Gazelle och sedan lagt ett lager 3D-lack, Glossy Accent. Vilket gjorde att det glittriga från Glimmer Mist förstärktes ytterligare.

Den lila blomman chalkade jag och därefter satte jag en stor brads i blommans mitt som jag hittade i mina gömmor. Bradsen fick ett lager Glossy Accent över sig och sedan så chalkade jag kanterna på blommans kronblad. De små bokstäverna "Ett vårtecken?" är små bokstavsstickers. Dessa är så användbara till journaling på layouter eller minböcker. Något som är dekorativt är att rita en tunn ram för hand runt varje bokstav eller att man chalkar kanterna.


På vänstra sidan av mimiboken har jag vikit sidorna som ett dragspel och sedan limmat fast dragspelet på kortstommen. På insidan av miniboken så har jag limmat fast lite fakta om krokusar.


De söta lila blommorna säljs i en påse med olika nyanser av lila och rosa. De kommer från Reprint och finns i flera olika kulörer. I mitten satte jag små brads i färgen "Gunmetal" som jag sedan gick loss på med min nyinförskaffade textured hammer från Tim Holtz. Bakom blommorna syns en swirls som jag har stansat ut med min cuttlebug och sedan lagt små prickar av Pearl maker i antikgrön nyans. Denna finns i flera olika färger och används till att göra egna halvpärlor. Bakom fotot syns lite lila punchinella.



Bakom fotot satte jag en almanacka tag som jag virade lite pärlfloss runt. I mitten av de söta blommorna ser ni en bling med lite pearl maker i mitten.




Dessa brads kommer från Inkido och är i en kopparnyans. Och vad gör man inte när man har införskaffat sig en hammare....jo man måste ju bara hamra loss lite.

Material från MiMas:

  • Cardstock i ljus och mörk lila
  • Mönsterpapper från Kaisercraft -Blush Impress
  • Pärlband lila (pärlfloss)
  • Brads Inkido kopparfärgade
  • Brads Mini Gunmetal
  • Blommor reprint
  • Minialfabet "TinyAlpha Note"
  • svart penna "Mellenium Pen"
  • Pearl maker
  • organza band lavendel
  • Textured Hammer Tim Holtz
  • Glossy Accent
  • Glimmer Mist gold
  • Chalk

Detta var allt för denna gång. Om någon dag tänkte jag visa en tuff layout där jag har använt Glimmer Mist Granit över hela cardstocken och alla dekorationer.

Nu skall jag plocka i mitt "lilla krypin" så att jag kan påbörja nya scrapprojekt. Men först skall jag brygga mig en stor kopp kaffe...kaffeberoende som jag är=)

Må så gott!

//DT-Jenny/e.j.m


3 kommentarer:

Bodil sa...

Fantastiskt fint Jenny! Jisses vilket jobb du har lagt ner på varje sida. Läckert!!
Kram

Maiden sa...

Verkligen kanonfint! Måste våga mig på ett minialbum ngn gång... Å en hammare måsta man ju tydligen ha!!! ;-)

Tiggy sa...

Vad oerhört vackert och arbetat det blev. Jättefint! :-D