fredag 27 november 2009

Julgranskulor – en tutorial

Här kommer på förfrågan en tutorial av de julgranskulor jag tidigare gjort och bloggat om. De är mycket enkla att göra och kan varieras i oändlighet.

Lycka till med ditt pyssel!


Skär till 2 x 6 st pappersremsor i de papper färger du vill ha på din kula. Jag har här använt ett papper från MME där jag gillade både fram och baksida i kombination så jag skar alla remsor i samma papper. Totalt ska du alltså ha 12 st remsor.

Mått: 4 x 3/4 in eller ca 10 x 1,5 cm (Måtten är i tum för att det är så lätt att gå efter linjerna på min skärmaskin)

Du kan givetvis anpassa storleken efter hur stor kula du vill göra.



I båda ändarna på remsorna gör du ett litet hål ca 0,5 cm in från kanten.

Klipp till en ca 25 cm lång bit metalltråd. Jag har använt mig av floristståltråd här för jag tycker det ger en bra stadga och det blir lättare att spänna till kulan i det sista steget.



Sedan börjar du trä pappersremsorna på ståltråden. Tänk på att den sida av pappret som du vill ha på utsidan av kulan skall träs på ”face down”.

Om du tittar på bilderna ovan så har jag alltså på min första remsa den blå sidan neråt, dvs det är den som blir på utsidan av kulan. (kom på i efterhand att jag borde använt två olika mönsterpapper istället för båda sidor av ett, men jag tror att ni förstår ändå.)




När alla remsor är trädda på ståltråden så börjar vi om från början igen. Man tar helt enkelt och trär på den första remsans andra hål så att den blir en liten båge på ståltråden. Sedan tar du den andra remsan och trär på osv.

Du börjar alltså nedifrån botten av de påträdda remsorna och trär på dem en och en tills du trätt på alla remsor enligt bilderna ovan.

Slå en liten knut på ståltråden som fungerar som ett stopp för pappersremsorna i nederänden. (När kulan är klar kan det vara snyggt att hänga en liten Charm eller en droppformad pärla från knuten)

Nu är det dags att forma din kula och bestämma hur rund eller oval du vill ha den. Det gör du genom att ”spänna” pappret på ståltråden. När du är nöjd är det bara att göra en ögla av tråden som sticker ut och snurra den några extra varv runt sig själv och klippa av.

Så enkelt är det att göra en julgranskula!

Kulorna går att variera mycket:

  • Man kan till exempel ha färre än 12 remsor så blir det en ”se igenom” effekt på kulan. Det kan vara snyggt att då trä på pärlor eller liknande på ståltråden innan man man trär på ände två på pappersremsorna.
  • Istället för ståtråd kan du trä kulan på en hattnål. (passar mindre kulor bäst)
  • Man kan använda en stans och stansa ut olika former i remsorna så blir det en kul effekt.
  • Skrapa och chalka kanterna på varje remsa för att ge en lite mer sliten effekt.
  • Det är bara din fantasi som sätter stopp för hur du kan dekorera pappret i dina julgranskulor…

Länka gärna de julgranskulor du gör i en kommentar, det vore skoj att se era varianter också. Lycka till!

3 kommentarer:

annmari sa...

Dom blir såååå dina

nettan112 sa...

Och dessa skall jag hinna lära mig till nästa söndag..... ;)
De är jättefina.... får nog ha en privat visning...

Malin/Turbomalin sa...

Nettan: Klart du får en privat visning. Kommer du på onsdagsscrappen? kan visa då.

*kram*
Malin