fredag 26 juni 2009

Bygg upp dina stämpelmotiv med paper piecing

I dag tänkte jag visa er hur man kan bygga upp sina stämpelmotiv med hjälp av paper piecing.
I stället för att enbart färglägga sitt motiv så kan man välja att kombinera färgläggning och färgsättning med hjälp av mönsterpapper.

1.

Börja med att plock fram en stämpel och sedan en mängd olika mönsterpapper som du kan tänka dig att använda till ditt valda motiv.


2.

Tänk igenom vilka färger du vill ha till vilket klädesplagg på i det här fallet Magnolia flickan. Stämpla upp flickan på de olika mönster papprena.

3.

Nu är det dags att färglägga motivet. Jag brukar alltid färglägga hudfärgen och håret med antingen promarker eller distress Ink. I detta fall valde jag att måla med mina distresser.


4.

Nu är det dags att bygga ihop den lilla flickan till en helhet. När man bygger ihop flickan eller det valda motivet så är det viktigt att tänka lager på lager. Vilket lager ligger underst? I detta fall så sitter ju tröjan under byxorna och då är det viktigt att börja med att limma dit tröjans mönsterpapper.




5.

Nu är det dags att dekorera kortet. Så här blev mitt kort:




Visst är den ljuvlig denna textstämpel i vintage stil. Den kommer ifrån Inkidos nya kollektion och har precis landat i MiMas butik. Kommer inom kort även till webbutiken.

Det mesta av materialet finns i MiMas butik:

Må så gott!

Ha en fortsatt trevlig helg/semester!

Glöm inte att kika på bloggcandyn under detta inlägg.

DT//Jenny/e.j.m

1 kommentar:

Morfen sa...

Det verkar pilligt men jag måste prova det där nån gång. Jättetrevlig tutorial och jättefint kort!