fredag 22 maj 2009

Gör egna blommor

Denna fredag är det min tur att dela med mig av lite tips och trix.
När jag surfar runt på alla de fantastiskt kreativa scrapbloggar som finns att tillgå runt om i cyber, så dyker jag ofta på olika tips och idéer som jag samlar på mig långt där bak i mitt lilla huvud. Av alla dessa idéer som jag har fått från en mängd inspirations bloggar, så tänkte jag i dag visa er hur man kan göra egna blommor.

Detta behöver man:



Material:
  • Mönsterpapper
  • spets
  • Clear Accent (3D-lack)
  • pärla
  • lim
  • glue dots
  • runda mallar (trådrulle)
  • chalk
  • stickles


På någons blogg så såg jag att man kunde använda chalken som dyna till att göra kronbladen.
Man ritar runt chalken så att man har fem stycken kronblad.
Sedan klipper man ut dem.

Chalka med dynan runt alla kronbladens kanter.


När man har chalkat alla kanter så är det dags att spraya med min kära "Glimmer Mist", i detta fall färgen "Copper".


Medan kronbladen torkar upp efter all "Glimmer Mist" spray så ritade jag ut två stycken cirklar.

Vik ihop cirklarna och sedan så vecklar du ut dem igen.

När kronbladen har torkat så rullar du spetsen runt en penna så att det bildas en snygg form på bladen. Nu är det dags att sätta ihop alla bladen till en blomma. Detta gör du med hjälp av Glue dots.

Limma dit cirkeln i mitten och lägga ett lager 3D-lack på bägge cirklarna. I den innersta cirkelns mitt så limmar du fast en pärla i 3D-lacken.


Dekorera alla bladen med stickles.

Så här blev den färdiga blomman. Under cirkeln i mitten så har jag limmat fast en bit spets.

Med hjälp av blommans stomme är det bara er fantasi som begränsar. Blomman går att förändra i det oändliga genom att göra blommans mitt på olika sätt.

Testa du också!

//DT-Jenny/e.j.m

1 kommentar:

Unknown sa...

Underbar blomma! Måste testa! Kram Pia