lördag 24 juli 2010

Scrappa på Canvas!

Nu gott folk får ni hjälpa mig hålla tummarna att mottagaren av denna födelsedagspresent inte kommer på att hon ska in och kolla vad dotra hittar på hos Mima's!

Jag har scrappat tavlor åt min mor under ett par år, hon har fått fyra stycken redan, en för varje perserkatt hon har. Nu har hon fått två barnbarn i familjen också, döttrarna har lagt sig till med hundar och dessa tänkte jag ska få sålla sig till hennes samling ovanför tv:n nu.

Jag börjar med att grunda vanliga vita canvastavlor med akrylfärg, denna köpt på ClasOhlson, jag har använt en miniroller till att måla med guldfärgen, i två lager.


Sen börjar jag bygga upp sidan med olika papper och plockar fram olika dekorationer, funderar över "title" osv. När jag är nöjd med detta fotograferar jag av det hela med min mobiltelefon (för att inte glömma hur jag vill ha det så klart), sedan börjar jag bygga upp det hela på det understa bakgrundspappret, alltså inte på canvastavlan. Det kräver en hel del huvudbry, jag vill inte riskera att skada canvasen och gud förbjude tanken på att försöka sticka en brad igenom den *huvva*.

Det som hamnar utanför bakrgrundspappret väntar jag med, tacka gudarna för gluedots! Sedan fäster jag pappret på baksidan med Biltemas dubbelhäftande tejp, gluedots och lite lim - lika bra att ..... Som sista steg fäster jag de sista dekorationerna, gärna med rejäla gluedots som Craft. Risken finns alltid att saker trillar bort, när det inte sitter i en plastficka. Ta-da!


  • Papper; Basic Grey
  • Bingobricka; Making Memories
  • Blommor; You Do
  • Crackle Paint; Tim Holtz
  • Hjärtpin, metalldeko
  • Chipboard; Maya Road
  • Brads; Basic Grey & Victorias
Resten av projektet kommer vid ett senare tillfälle.... ;-)

Väl mött!

2 kommentarer:

baileyz sa...

Jättefint. Men jag kikade på mima webbutiken och hittade inte den där prinsesskronan du använt dig utav. Finns den kvar? MVH Mikaela

MiMas sa...

Baileyz, mitt tips är att ringa in till butiken och fråga! En hel del av småpryttlarna hamnar inte på hemsidan. Dessa har funnits i små cellofanpåsar på ett av deko-ställen. Men kan även ligga lösa i fönstret bland stycke-försäljningen.... Så det är mycket möjligt att de finns kvar trots att de inte ligger på sidan.