onsdag 17 november 2010

Vi komma vi komma...

från Pepparkakeland... å någonstans ska ju de där hitkomna pepparkaksgubbarna och gummorna bo när de nu är här.

Själva huset är en byggsats i trä och jag har klätt väggarna med cratfärgad cardstock som jag sedan smutsat med olika chalks och distressdynor för att få till en lagom pepparkaksfärg. Husets knutar + taknocken är målade med vanlig vit vattenbaserad färg, sån som man hittar lite överallt. För att få taket att se mer ut som ett tak klädde jag det med wellpapp som jag sen smutsae på samma sätt som väggarna.

Å så var det snön då... snöpenna, en helt suverän "uppfinning", bara att trycka ut ut flaskan (ser ut som en stor pearlmaker) och låta torka. En annan bra grej med snön är att den är tillräckligt fast i konsistensen för att mn ska kunna göra lite "häng" över kanten på taket.
Jag limmade dubbla lager med spets precis under takkanten med, för att få ändå mera snökänsla. En liten snutt spets som blev över fick bli gardin i husets enda fönster.






När det närmar sig jul så ställer jag nog huset på en stor bit bomull kompletterar med figurer runt om samt lägger in en batteridriven ljusslinga, en sån där mer 10 ljus på inuti.




ps. en liten kille i min närhet fick ett eget hus att dekorera, han valde att måla sitt hus rött med svarta knytar, la på massor av snö uppe på nocken, limmade fast ett golv av cardstock och tapetserade det invändigt samt gjorde små möbler och tavlor som han inredde sitt hus med. Husbyggsatserna kostar endast 39kr hos Mimas så det är helt klart ett prisvärt alternativ till pyssel med en hel hög barn.


1 kommentar:

Nallebr.. sa...

wow såååå grymt fint!! blir verkligen imponerad!