måndag 4 januari 2010

Gör dina egna blommor.

Här kommer en liten tutorial på hur du kan göra dina egna blommor.

Du behöver: En värmepistol, EK Success retropunch (eller annan blompunch), Mini Mister med vatten eller glimmermist, en pincett, brads och papper.

Stansa ut 4-5 blommor i två olika storlekar och gör ett litet hål i mitten på var blomma.

Trä upp blommorna på braden, börja med den minsta och avsluta med den största och vik ut ”benen” på braden. Försök få blommorna att överlappa varandra så det inte blir några stor springor mellan blombladen (se bilden ovan).

Spraya blomman med vatten eller glimmermist. Var lite försiktig med vattnet så att pappret inte blir för blött för då går det lätt sönder i nästa steg.

Börja knyckla ihop kronbladen på blomman. (Jag brukar göra det bara med fingrarna men det var lite klurigt att fotografera så det syntes vad jag gjorde, därav pincetten)

När du är nöjd men knycklandet värmer du blomman med värmepistolen. Tänk på att det kan bli väldigt varmt så håll i blomman med pincetten och håll fönen på lagom avstånd från pappret så det inte bränns.

När vattnet avdunstar ur pappret kryper det ihop och förvrids ytterligare lite till. Blir du inte nöjd spraya på lite mer vatten och värm igen. I och med att vattnet avdunstar så fort blir pappret väldigt stelt och hårt och håller därför formen väldigt bra.

När blomman svalnat ta och böj ut blombladen lite och så enkelt var det att göra dessa blommor.

Länka gärna och visa dina blommor det är så skoj att se vad ni gör!

2 kommentarer:

Pia sa...

Wow vilken fin blomma, detta måste jag testa!!!

MEMories sa...

Eftersom ni gärna ville se hur våra blev, länkar jag under mitt namn till mitt inlägg :)